Na dogodkih za vzgojitelje in učitelje smo v Minicityju imeli priložnost prisostvovati na delavnici z naravoslovnimi poskusi. Danilo Kozoderc, univ. dipl. inž. el., vodja Modre delavnice Zavoda Simetris, nam je približal svet matematike, fizike in kemije ter nam pojasnil, da so poskusi kot čarovnija, ki navdušujejo otroke. Razkrivamo tudi šest idej za edinstvene poskuse, ki jih lahko izvajate v vrtcu, šoli ali doma.

 

Kako blizu so fizika, kemija, matematika ... vrtčevskim otrokom in učencem 1. triade? So takšne vsebine priljubljene med njimi?

 

Otroci so pri tej starosti radovedni in poskusi so za njih kot čarovnije. Pritegnejo jih ter v njih prebudijo interes. Bolj je dejavnost - poskus vpadljiv, bolj jih pritegne. Na splošno pa imajo radi elektriko, kemijske poskuse in vse poskuse, ki presenetijo. In seveda: nobenih ovir in strahov nimajo pred fiziko, kemijo in matematiko. Ti strahovi se razvijejo kasneje.

 

Marisikdo bi pomislil, da so naravoslovne vede pretežke za razumevanje za male glavice, ampak prepričanje je zmotno, kaj ne?

 

Namen naravoslovja v vrtcu in prvi triadi je, da ustvarimo čarovnijo, prebujamo radovednost in razvijamo naravoslovno razmišljanje. In to zmore vsak otrok. Zakompliciramo lahko le odrasli, po drugi strani pa tudi vzgojiteljem in učiteljem ni potrebno imeti strahu, da ne obvladajo snovi, ker so morda imeli v šoli negativne izkušnje, s katerim od teh predmetov. Za ustvarjanje čarovnije, prebujanje radovednosti in razvijanje razmišljanja sta potrebna le odprtost in pripravljenost.

 

Kako lahko vzgojitelji in učitelji otrokom predstavijo naravoslovje na bolj zabaven način? Tako, da si bodo lažje zapomnili zakonitosti, lastnosti, formule ...? Tako, da ne bo prisotno zgolj le učenje na pamet?

 

Odgovor je: učenje z delom. Otroci morajo poskušati in ustvarjati. Izkušnja je dobrodošla pred teorijo. Na izkušnjo pa lahko potem dodamo nekaj teorije in ta teorija se potem bistveno bolj prime, saj pade v radoveden um. Naše načelo je 80 % ustvarjanja in poskušanja ter 20 % teorije. Teorije, definicije, dejstva in formule bodo hitro utonile v pozabo, če bodo podane le kot gola teorija, ki si jo otroci morda ne bodo mogli niti predstavljati.

 

Zaupajte nam prosim tri ideje za naravoslovne poskuse, ki jih lahko izvedejo učiteljice varno in preprosto pred ali skupaj z mlajšimi otroki.

 

Takšnih poskusov lahko najdemo precej.

  1. Če opekač kruha obložimo za lepenko in nanj damo tanko vrečo za smeti, se bo vreča dvignila v zrak, ko bo opekač kruha segrel zrak.
  2. Na ustje steklenice nataknemo balon in s sušilcem za lase segrevamo steklenico. Preko steklenice se segreje zrak v steklenici, se razširi in napolni balon.
  3. S sušilcem za lase pihamo v lažjo žogico (npr. za namizni tenis). Žogica bo lebdela v zraku. Sušilec lahko premikamo v eno ali drugo stran in žogica se bo premikala z njim.

Bolj nazorno pa te in še druge poskuse  vidite na našem YouTube kanalu: https://www.youtube.com/c/modradelavnica.

 

Zaupajte nam tri ideje za naravoslovne poskuse, ki jih lahko izvedejo starši doma pred ali skupaj z mlajšimi otroki in tako kakovostno preživijo prosti čas z njimi.

 

  1. V steklenico nalijemo kis. V balon damo žličko sode bikarbone ali pecilnega praška. Balon nataknemo na ustje steklenice. Ko balon dvignemo, se prah usuje v kis in nastane kemijska reakcija, kjer se sprošča CO2. Plin napolni balon, ki se tako napihne.
  2. Na CD nad luknjo nalepimo ustje plastenke, ki smo ga z nožem odrezali od plastenke. Na rob tega ustja nataknemo balon. Skozi luknjo CD-ja napihnemo balon. Luknjo zapremo s prstom, da zrak ne uhaja iz balona, in CD položimo na tla. CD potisnemo po tleh. Zrak izteka med CD-jem in tlemi in dvigne CD malo nad tlemi. CD se ne dotika tal in je zato trenje zelo malo. Ko CD potisnemo, drsi zelo daleč.
  3. Na določeni višini držimo dva različna predmeta. Preden ju spustimo, otroke vprašamo, kateri predmet bo prej padel. Ko priletita do tal, jih vprašamo, zakaj je dani premet padel hitreje. Spustimo dva enako velika kosa papirja. Kosa padata počasi in precej naključno. Otroke vprašamo, kaj bi naredili, da bi en kos padal hitreje. (En kos papirja  zmečkamo, zmanjša se zračni upor.) Na to, kako hitro padajo predmeti, vpliva zračni upor. Otrokom lahko pripravimo nabor različnih predmetov: papir, zamašek, radirko, kos folije, list z drevesa. Posamezen otrok spušča po dva predmeta, ostali pa ugibajo, kateri predmet bo prej padel na tla.

Bolj nazorno pa te in še druge poskuse  vidite na našem YouTube kanalu: https://www.youtube.com/c/modradelavnica.

 

Česa se pri eksperimentiranju naučijo otroci? Svetujete, da se po super izvedenem eksperimentu tudi pogovorijo? Kaj naj bodo iztočnice za pridobivanje in utrjevanje znanja?

 

Mlajši otroci z eksperimentiranjem razvijajo radovednost. V primeru, da poskus sami izvajajo, razvijajo tudi sistematičnost in doslednost. Pogovor je smiselne pred, med in po poskusu. S pogovorom oz. vprašanji, ki jih postavlja odrasli, pomagamo otrokom razvijati naravoslovno razmišljanje. Pred poskusom jih lahko vprašamo: kaj se bo zgodilo, kdo misli, da se bo zgodilo to in kdo misli, da se bo zgodilo nekaj drugega. Po poskusu pa vprašamo: zakaj mislite, da se je to zgodilo, kaj bi morali narediti, da bi se zgodilo nekaj drugega ...

 

So po vaših izkušnjah otroci navdušeni nad takšnim spoznavanjem naravoslovja?

 

Otroci so vedno navdušeni, ko lahko ustvarjajo in poskušajo. Navdušujejo pa jih tudi čarovnije in naravoslovje je seveda lahko ena velika čarovnija. Razlika med nami in čarodejem pa je v tem, da mi skrivnosti razkrijemo. Tudi, ko hodimo po šolah in izvajamo naravoslovne ter tehnične dneve, nimamo nikoli težav z nemotivacijo in disciplino. Ko damo otrokom v roke materiale, da sami poskušajo in ustvarjajo, jih takoj potegne k delu. Otroci celo rečejo, da nimajo pouka. Mi sami pa vemo, da so se v tistem času tudi veliko naučili.

 

Predstavimo Zavod Simetris. Kaj se skriva za njegovimi vrati?

 

Zavod Simetris in njegov center Modra je delavnica je središče tehnike in naravoslovja za otroke in mlade. V popoldanskem času se otroci iz lokalnega okolja pri nas učijo robotike, programiranja, dela s 3D-tiskalnikom in izdelave predmetov iz lesa. Po šolah in vrtcih izvajamo naravoslovno- tehnične delavnice ter usposabljanja za vzgojitelje in učitelje. Odkrivamo pa tudi kakovostne didaktične igrače in nekaj jih celo sami izdelujemo.

 

Kot Zavod Simetris prav tako izvajate spletni tečaj Naravoslovje. Kaj je osrednja nit tečaja in komu je namenjen? Zakaj menite, da je dobro, da pedagogi obvladajo tudi naravoslovne vsebine?

 

Tečaj predstavi nabor različnih poskusov/dejavnosti s področij naravoslovja, fizike, kemije, ki jih lahko izvedemo z lahko dostopnimi in poceni materiali.

 

Na dogodkih za vzgojitelje in učitelje, katera sta se odvijala v Minicityju ste poželi navdušenje. Kakšni delavnici ste pripravili?

 

Prva delavnica je bila kemijsko obarvana. Pripravili smo lava lučko, slani vulkan in slonovo zobno pasto. Na delavnici za učitelje pa smo pripravili model toplozračnega balona, avtomatski vibracijski risalnik in delujoči model elektromotorja.