Inštitut Mastercard Economics Institute je objavil poročilo Economy 2002, v katerem napoveduje, da bo prihodnje leto oblikovalo pet dejavnikov: varčevanje in poraba, dobavne verige, pospešena digitalizacija, vrnitev dolgih potovanj in vse daljši seznam gospodarskih tveganj.
V zadnjih letih je prebivalstvo varčevalo, zato se lahko v naslednjem letu na podlagi tega pričakuje poraba prihrankov, kar bo vplivalo na rast svetovnega BDP. 27 let, ob sedanjem dveletnem premoru, smo beležili rast porabe gospodinjstev za storitve. Med pandemijo se je dvignil nakup blaga, kar je oslabilo storitve in obenem obremenilo dobavne verige. ''Kopica nakupljenih dobrin, ki polnijo omare, pomeni, da v letu 2022 pričakujemo ponovno vzpostavitev ravnotežja ob odpiranju mej in vse večji dostopnosti ter zaželenosti storitev,'' so zapisali v sporočilu.
Še vedno bodo potrošniki digitalno nakupovali, vendar se bo na novo definiralo kaj in kako nakupujejo. V letu 2021 so se prijave v e-trgovine povečale, v skoraj 88 odstotkov držav (med 32 raziskanimi trgi) so namrč beležili porast teh prijav v primerjavi z letom 2020. Korist pri tem so zaznali avtomobilska podjetja, virtualni partnerji za vadbo, izposoja motorjev in storitve za hišne ljubljenčke.
Poročajo, da počitniška potovanja beležijo nadaljnjo rast ob odpiranju mednarodnih destinacij, pri čemer bomo v letu 2022 videli rast letov na srednje in dolge razdalje. ''Vrnitev potnikov leta 2021 je bila opazna tako na cestah in letališčih, vendar je nadaljnja rast odvisna od uspešnosti preprečevanja širitve različic virusa, ki povzročajo prepoved potovanj. Doživeli smo že hiter porast domačih in kratkih potovanj (krajših od 1000 km), nižjo rast srednje-dolgih potovanj (1000 – 3000 km) kot posledico odprave omejitev, medtem ko potovanja na dolge razdalje zaenkrat še niso dosegla enake rasti.''
Še vedno bodo prisotna tveganja, predvsem v povezavi z virusom COVID, ki lahko ohromijo gospodarstvo. Vendar obenem obstaja nadzor drugih tveganj, ki bi lahko iztirila okrevanje, vključno z nenadnimi spremembami cen stanovanj (le-te so v zadnjih dveh letih zrasle za 66 odstotkov), porastom cen nafte, fiksalnimi prepadi v razvitih gospodarstvih in tarifnimi vojnami, navajajo v poročilu.
Bricklin Dwyer, glavni ekonomist podjetja Mastercard in vodja inštituta Mastercard Economics Institute, je dejal: ''Leto, ki se pravkar zaključuje, ni prineslo vrnitve v normalno stanje, po čemur so mnogi hrepeneli, a skupaj smo dosegli izjemen napredek.'' Dodal je, da bodo gospodarska rast, napredek na področju cepiv in digitalna preobrazba, ki je povečala stopnjo odpornosti velikih in malih podjetij, še nadalje oblikovali prihodnost. ''To je platno, na katerem se bo risala pričakovana rast povpraševanja – in kupne moči – potrošnikov ter dvig povpraševanja po doživetjih v naslednjem letu.''
Naslovna fotografija: RODNAE Productions from Pexels